Thursday, July 10, 2014

Pemakanan Sunnah

Apa itu Pemakanan Sunnah

Pemakanan Sunnah sememangnya amat digalakkan untuk kita amalkan di dalam kehidupan seharian. Dewasa ini banyak terdapat produk-produk kesihatan dan makanan yang dikatakan mengandungi makanan sunnah.Apa itu makanan sunnah sebenarnya...
Contoh makanan sunnah adalah seperti madu,delima,kismis,zaitun,tin,dan kurma.



Terdapat dalil yang mengatakan bahawa kita harus makan apa saja yang terdapat di muka bumi Tuhan ini selagi ianya halal. Kesimpulannya,memang kesemua makanan yang tersenarai di atas adalah menjadi makanan harian Rasulullah dan amat berkhasiat.Oleh kerana ianya menjadi amalan (Rasulullah) maka ia dikatakan sunnah.


Seandainya kita makan makanan sunnah ini tetapi tidak mengamalkan sunnah Rasulullah dari aspek cara makan Baginda,maka tiada guna kita mengamalkan pemakanan sunnah tersebut.


Pandangan dari Dr.Zaharuddin bin Abd.Rahman turut menyatakan :


Pilih makanan anda

~Makanlah dari rezeki yang halal dan tiada keraguan.Jangan sesekali makan dari sesuatu yang tidak sahih puncanya apatah lagi jelas-jelas mengatakan makanan tersebut dari sumber yang haram.
~Jangan makan makanan yang haram,yang boleh memudharatkan kesihatan kita.
~Pilih makanan yang baik sahaja dan mengandungi banyak khasiat.Tiada gunanya jika seseorang itu mengamalkan pemakanan sunnah tanpa mengetahui kandungan nutrisi di dalamnya.

Inginkan supplement pemakanan yang sihat dan halal...
Hubungi saya : LIZA : Tel/whatsapp : 010-9167440
                             #husnashow.blogspot.com
                             #Roslizamohamed82@gmail.com

No comments:

Post a Comment